معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه آسيب هاي اجتماعي واقعيتي است که با آن روبرو هستيم، گفت: بايد با روش ها و مطالعات اجتماعي دقيق و علمي عوامل موثر در پيدايش و افزايش آسيب هاي اجتماعي را شناسايي و با آنها مقابله کنيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري،جلسه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي ظهر امروز (دوشنبه) به رياست اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري برگزار شد.
دکتر اسحاق جهانگيري از آسيب هاي اجتماعي بعنوان موضوعي نگران کننده ياد کرد و گفت: دولت به طور جدي خود را مکلف مي داند که در اين زمينه ورود کند و ضمن آسيب شناسي و پيشگيري، براي حل آسيبها و معضلات اجتماعي برنامهريزيهاي لازم را انجام دهد.
معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: آسيب هاي مختلف اجتماعي نظير اعتياد، طلاق و وجود کودکان خياباني، همه ي مسئولين نظام را نگران کرده است و مقام معظم رهبري در جلساتي با سران قواي سه گانه، بر لزوم ريشه يابي و برنامه ريزي براي برطرف نمودن آسيب ها و معضلات اجتماعي تاکيد کرده اند.
دکتر جهانگيري افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، برگزاري جلسات شوراي اجتماعي وزارت کشور در سطحي بالاتر و به رياست رييس جمهور برگزار مي شود تا تصميمات و سياست گذاري هاي اين شورا از پشتوانه و توانايي بالاتري براي مقابله با آسيبهاي اجتماعي برخوردار باشد.
وي ادامه داد: همچنين قرار است برخي افراد و صاحب نظران مرتبط با مسئل و آسيب هاي اجتماعي در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور پيدا کنند تا معضلات و آسيبهاي اجتماعي در جلسات اين شورا نيز مورد بررسي قرار گيرد و راهکارها و تصميمات مقتضي اتخاذ شود.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه آسيب هاي اجتماعي واقعيتي است که با آن روبرو هستيم، برلزوم ريشه يابي و شناسايي ضعف ها در اين زمينه تاکيد کرد و گفت: بايد با روش ها و مطالعات اجتماعي دقيق و علمي عوامل موثر در پيدايش و افزايش آسيب هاي اجتماعي را شناسايي و با آنها مقابله کنيم.
دکتر جهانگيري همچنين با تاکيد بر اهميت توجه به پيشگيري براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي تصريح کرد: خوشبختانه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي اهميت و اولويت مقوله ي پيشگيري را به خوبي درک کرده و در حال برنامه ريزي براي حمايت از اقشار جامعه از دوران کودکي است تا بتوان با آسيب هاي اجتماعي در وهله اول از طريق پيشگيري مقابله کرد.
دکتر جهانگيري با يادآوري اينکه کشور از ظرفيت ها و توانمندي هاي خوبي براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي برخوردار است، خاطرنشان کرد: براي مقابله با اينگونه مسائل، نهادهاي حمايتي، اجتماعي و مدني متعددي در کشور وجود دارند ضمن آنکه مردم کشور نيز همواره نشان داده اند که اگر مسائل و مشکلات به خوبي براي آنان تبيين و تشريح شود، مشارکت سازندهاي در حل مشکلات کشور خواهند داشت.
وي ادامه داد: دستگاه هاي اجرايي نيز هر کدام از توانمندي و ظرفيت هاي بالايي براي پيشگيري و مقابله با آسيب هاي اجتماعي برخوردارند که اگر همه ي اين ظرفيت ها با يکديگر هم افزايي و همکاري داشته باشند، قادر خواهيم بود بخش زيادي از آسيب هاي اجتماعي را در يک دوره ي زماني مشخص از بين ببريم.
معاون اول رييس جمهور از سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور خواست در تدوين برنامه ي ششم توسعه به موضوع آسيب هاي اجتماعي به عنوان يک موضوع پراهميت توجه کند و تدابير لازم را براي برخورد با اين پديده بيانديشد.
دکتر جهانگيري همچنين با تاکيد بر لزوم فقر زدايي در کشور به عنوان يکي از آسيبهاي اجتماعي، افزود: براي کشوري که اين همه استعداد و ظرفيت در اختيار دارد زيبنده نيست که برخي آحاد جامعه با مسائل اقتصادي و فقر مواجه باشند و بايد تلاش کنيم با برنامه ريزي هاي دقيق شاهد کاهش جمعيت زيرخط فقر کشور در سال هاي آينده باشيم.
در اين جلسه که وزراي تعاون، کار و رفاه اجتماعي و آموزش و پرورش نيز حضور داشتند، گزارشي از ابعاد فقر کودکان در ايران در زمينه هاي مختلف نظير تغذيه، آموزش، مسکن و درآمد و روند اين فقر در دهه ي اخير ارائه شد و سپس به ارائه توضيحاتي در خصوص وضعيت موجود و اقدامات دولت يازدهم براي بهبود اين وضعيت پرداخته شد.
وزير آموزش و پرورش نيز در اين نشست با بيان اينکه هم اکنون 110 مدرسه ي تک دانش آموز در کشور وجود دارد، اين اقدام را در راستاي عدالت آموزشي در زمينه ي برخورداري از امکان مدرسه عنوان کرد و گفت: تلاش کرده ايم هيچ دانش آموزي نباشد که به علت نبود مدرسه از تحصيل باز بماند.
دکتر فاني افزود: البته اينکه برخي دانش آموزان از تحصيل باز مي مانند ريشه در مشکلات مالي و فقر فرهنگي خانواده ها دارد و يکي از برنامه هاي دولت در دو سال اخير اين بوده است که با شناسايي اين افراد و از ابتداي دولت يازدهم برنامه اي تحت عنوان انسداد مبادي بي سوادي دنبال شده است تا کودکان بازمانده از تحصيل بتوانند به مدرسه باز گردند که در اين طرح با مراجعه به خانه هاي کودکان بازمانده از تحصيل، امکان بازگشت آنها به مدرسه مهيا مي شود.
در ادامه ي اين جلسه گزارشي از ضرورت هاي گسترش مراکز پيش دبستاني براي کودکان استان هاي دو زبانه ارائه شد و اعلام گرديد که وزارت آموزش و پرورش با وجود محدوديت هاي مالي اقدامات و تلاش هايي را براي گسترش مراکز پيش دبستاني براي اين کودکان انجام داده است.
در اين جلسه همچنين گزارشي از کليات سند ائتلاف ملي نظام مراقبت اجتماعي دانش آموزان ارائه شد که پس از بحث و تبادل نظر، به تصويب رسيد.
گفتني است اين سند در راستاي اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري و به منظور حمايت اجتماعي، تحقق پيشگيري رشدمدار و تکامل دانش آموزان تدوين شده و همه ي دستگاه هاي مرتبط، با رويکرد توانمندسازي و همکاري بين بخشي با محوريت مدرسه در آن مشارکت دارند.
در ادامه ي اين جلسه به منظور آموزش کودکان محروم در استانهاي دو زبانه در مقطع پيش دبستاني، مقرر شد سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور اعتباري بالغ بر 400 ميليارد ريال به اين موضوع اختصاص دهد.
همچنين در راستاي حمايت از خانواده هاي داراي فرزند سه قلو و بيشتر، در اين جلسه تصميم گرفته شد که سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور کمک هزينهاي به مبلغ 500 هزار ريال براي هر فرزند در رديف بودجه اي سازمان بهزيستي کشور اختصاص دهد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز در پايان اين جلسه با ياد آوري اينکه هم اکنون در هفته ي معلولين به سر مي بريم، پيشنهاد تشکيل کميسيون حمايت اجتماعي از معلولين زير نظر شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي را مطرح کرد که به تصويب رسيد.